tag:blogger.com,1999:blog-42533067636917434292024-02-02T21:01:24.989+03:00Tip 3 HataBilim, edebiyat vs.,
Cem AtbaşoğluCem Atbasogluhttp://www.blogger.com/profile/06684069500844076783noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-4253306763691743429.post-6872266646638246962023-06-06T09:08:00.001+03:002023-06-06T09:08:33.243+03:001. Kısmet Büfesi 2. Fenomenolojik psikopatoloji: Sonraki yazılar için notlar1 Gerek bedenlerinde duyduklarını gerekse bedenleri dışında algıladıkları, seçtikleri, yaşadıkları uyaran-etkilerini anlatmaya yatkın olan ve eserlerinde bu iki deneyimi ayrıntılarıyla tarif etmeye yatkın olanlar. Nasıl kişiler? Nasıl yazarlar? (Bunu açmak gerekecek. Sonra.) 2 Kendisini ilk okuduğum zamanlarda, Bilge Karasu için aşinalığın ve yanılsamaların yazarı diye düşünmüştüm. Cem Atbasogluhttp://www.blogger.com/profile/06684069500844076783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4253306763691743429.post-43619920632968520132023-01-08T12:04:00.001+03:002023-01-08T12:05:57.696+03:00Çiğ ışıktan önce: Novalis ile SterneNOVALİSNovalis, gündelik/sıradan meseleler (siyaset, sağlık, mühendislik, kadın-erkek ilişkileri gibi şeyler) arasında kimilerinin hakikatin (dolayısıyla şiirin) sınırında, yakınında durduğunu, durabileceğini görmüş. Derin bir kavrayış kadar cesaret de var burada. Mizacı, yaşantısı onu şiire/hakikate doğru çekiştirmiş olsa bile şunu teslim etmekten geri durmamış: Şiir, dünyevi olana da yer Cem Atbasogluhttp://www.blogger.com/profile/06684069500844076783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4253306763691743429.post-25331727810775930062023-01-06T00:58:00.000+03:002023-01-09T00:41:31.092+03:00Bir anlatı ne zaman biter?Bilge Karasu anlatılardan çoğu zaman “yazı” diye söz ederdi. Bir keresinde, birinin başından geçmiş çarpıcı, ilginç, tam hatırlamıyorum ama, işte, nakledilmeye değer bir olay konuşulurken, şöyle dedi: “Bunu yazardım işte, öyle şeyleri yazan biri olsaydım.”Onun öyle şeyler dediğinin farkına başkaları da işaret etmiştir; hatta “hikâye”yi ”öykü”den bununla ayıran bile Cem Atbasogluhttp://www.blogger.com/profile/06684069500844076783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4253306763691743429.post-57150874108271219592022-04-02T21:38:00.004+03:002022-04-02T21:41:52.746+03:00Otizm spektrumu 1Leo Kanner (1894-1981), ABD, Johns Hopkins'te çalıştı. Klinik örüntü tanıma becerisi üstün. 1943'ye yazdığı makalesinde [Kanner L. Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child 2, 217-250 (1943)], zihinsel özellikleri ve davranışları akranlarından birkaç bakımdan farklı olan 11 çocuk tarif ediyordu.Sonradan BBC'nin çektiği bir belgeselde iki Cem Atbasogluhttp://www.blogger.com/profile/06684069500844076783noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4253306763691743429.post-66260085111483352802022-03-18T01:09:00.005+03:002022-03-23T07:21:17.844+03:00“Şizofreni zihin bölünmesi değildir” ezberimiz: Yeniden düşünmeye değer. Ders kitaplarında tekrar tekrar altı çizilen bu ifade sağlam bir gerekçeye mi dayalı yoksa sığ bir hastalık modelinin Şizofreni ile Çoğul Kişiliğin birbiriyle karıştırılmasına engel olma telaşından mı ibaret? Şunlara bakmak işe yarayacak: Bölünme/Gevşeme/Çözülme ile Disosiyasyon kavramları gerçekten apayrı psikopatoloji boyutları mıdır? Bunları kurama kazandıran hekim-bilimcilerin Cem Atbasogluhttp://www.blogger.com/profile/06684069500844076783noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4253306763691743429.post-63823101298793831782022-02-25T02:48:00.005+03:002022-02-27T13:35:52.818+03:00Bilimsel Devrimlerin Yapısı'nın 60. yılında fenomenolojik psikiyatriler Bilimsel Devrimlerin Yapısı (Kuhn, 1962)Kuhn’un 1962 tarihli ünlü monografındaki çıkış noktası doğa bilimleri idi. Bilimsel Devrimlerin Yapısı (BDY) başlıklı bu eserde tanımladığı kavramlar [paradigma, numunelik (exemplar), normal bilim, bunalım (crisis), aykırılık/anormallik (anomaly), sıçrama (leap), oranlanamazlık (incommensurability), nesnel ve ampirik olana seçenek olarakCem Atbasogluhttp://www.blogger.com/profile/06684069500844076783noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4253306763691743429.post-7233254170780763052022-02-13T12:30:00.010+03:002022-03-04T16:34:27.709+03:00Tanı ve Kimlik/Kendi-m-lik: Himaye ve Tahakküm Psikiyatrik tanılar ile kimlik / kendi-m-lik arasındaki ayrım bulanıklaşıyor. Bunda (i) kendisini “azınlık”, “hak arayan” vb olarak tanımlayan grupların, (ii) stigma karşıtı tutumun olumlu olumsuz etkilerinin, (iii) hasta-hekim ilişkisindeki asimetrinin hafiflemesinin, bunların hepsinin rolü var.Bu sıralar “lived experience” konusunun gündeme gelişi dolayımıyla ve pozitif ayrımcılığın bazen arzu Cem Atbasogluhttp://www.blogger.com/profile/06684069500844076783noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4253306763691743429.post-81264872471357035312022-01-07T11:20:00.001+03:002022-01-07T11:25:40.618+03:00Big data değerli mi? İşe yarar mı? Nasıl yarar? Don’t Look Up filminin aklıma getirdikleri Big data değerli mi? Zor bir soru. Bir bakıma, şu meşhur özgür irade sorusuna benziyor. İnsanı o kadar uzun süredir meşgul ediyor ki artık özel ismi var, “the hard problem”: “Özgür irade var mıdır?” Kolayca evet veya hayır diyemeyenlerin de kaçışı yok, devamı hazır: “İnsanın failliğini (agency) ne derecede, hangi bağlamlarda gerekçelendirebiliriz?”Benzerlik, şu bakımdan:Cem Atbasogluhttp://www.blogger.com/profile/06684069500844076783noreply@blogger.com